ازدواج ساده و آسان

چطور ساده ازدواج کنیم؟

ازدواج ساده و آسان

چطور ساده ازدواج کنیم؟

عدم ثبت ازدواج موقت و عواقب آن!

شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۵ ب.ظ


ازدواج موقت، باید در دفاتر رسمی ثبت شود، تا اگر مشکلاتی برای زن به‌وجود آمد، در صورت عدم ثبت رسمی بتوان آن حق را پیگیری کرد. این در حالی است که بدون ثبت رسمی آن ازدواج قانونی نیست.متأسفانه بیشتر افراد از قوانین مربوط به ازدواج موقت ناآگاه هستند اما بر اساس قوانین موجود، مشکلات پیش آمده در اثر این ازدواج قابل حل است.

طبق قانون، ازدواج موقت، هیچ حق و حقوقی برای زن ایجاد نمی‌کند اما وقتی پای بچه به این رابطه باز می‌شود، ورق برمی‌گردد و ماجرا جنبه‌های قانونی‌تری پیدا می‌کند. مردان، اغلب فرزند متولد شده را نمی‌پذیرند و حاضر به ثبت ازدواج، شناسنامه گرفتن برای بچه و قبول تعهدات پدری نمی‌شوند.

در صورتی که ازدواج موقت ثبت نشود و زن در این مدت باردار شود و در عین حال مرد حاضر به ثبت ازدواج نشود، زن با مراجعه به دادگاه می‌تواند درخواست اثبات زوجیت کند و دادگاه بر اساس قوانین موجود، این کار را انجام می‌دهد. یکی از این قوانین، ماده 1158 قانون مدنی است که بر اساس آن، طفل متولد در زمان زوجیت متعلق به شوهر است؛ مشروط بر اینکه از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از6 ماه و بیشتر از 10 ماه نگذشته باشد.

در ضمن وقتی هیچ دلیلی در دست نیست اما رابطه زوجیت جفت محرز است، قانونگذار از خانواده حمایت می‌کند و بچه را متعلق به مرد می‌داند. اما اگر این ازدواج محرز نبود، رابطه نسبی پدر و فرزند با آزمایش DNA بررسی می‌شود. الان این اتفاق بسیار زیاد می‌افتد و مشکل خیلی از زوج ها را حل می‌کند.

در مواردی که مرد حاضر به انجام آزمایش و جوابگویی به دادگاه نیست، قانون او را به نفع زن و طفل محکوم کرده و پدر بچه شناسایی می‌کند.

ازدواج های ثبت نشده یا روابط نامشروع؟

یکی از نگرانی‌هایی که درباره ثبت نشدن ازدواج موقت وجود دارد، مرز نامشخص روابط شرعی و غیرشرعی است؛ به طوری که یک رابطه غیرشرعی ممکن است با ادعای دو طرف به ازدواج موقت، شرعی تلقی شود. اما بنای فقه در این موارد پرده‌پوشی است. ما در قانون یک نوع ازدواج داریم که به آن نکاح معاطاتی گفته می‌شود. در این ازدواج، زن و مرد با هم رابطه دارند و اراده آنها بر ازدواج است. اما صیغه‌ای جاری نشده است. در این موارد، وقتی برای دادگاه نیت زوجین محرز شود، نکاح معاطاتی تلقی شده و بحث زنا پیش نمی‌آید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۰
Ali Salavati

نظرات  (۲)

مشکل اینجاست که خیلیا موقت عقد میکنن تا از زیر بار تعهد رفتن فرار کنن چه در مورد همسر چه فرزند!
اما اگه این اتفاق عمومیت پیدا کنه که قانونی بشه خیلی از مشکلات کم میشه...

ازدواج معاطاتی یا همون سفید خیلی فراگیر شده...
شاید بحث زنا نباشه اما خیلی از قوانین و احکام مربوط به نظام زوجیت هم رعایت نمیشه...

پاسخ:
از اینکه پیگیر مطالب وبلاگ هستید و نظر می‌دهید متشکرم!
۱۴ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۲۳ گیسو شریفی
ممنون ک سر زدی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی